Що таке балонний велосипед?
За нашим визначенням, балонний велосипед — це туристичний велосипед з шинами великого об'єму. З покришками 50 та 60 мм завширшки, можливо будь-який велосипед зробити дуже комфотним, не вдаючись до складних амортизаційних технологій. Великий об'єм повітря дозволяє покришці замінити амортизацію. На тиску приблизно 2 бара балонний велосипед котить напрочуд легко та комфортно. Стандартну шину шириною 37 мм слід накачати до 4 бар, щоб досягти такого ж накату.
Мода на балонні покришки почалася у 2001 році з моделі Big Apple. Вона пропонувалася як альтернатива трекінговим підвісам, які були популярними у ті дні. Велосипедів, до яких підходять балонні покришки, ще не було. Однак, концепція виявилася переконливою та велика кількість роверів, розроблених спеціально для цих покришок, з'явилася досить швидко.
На початку 20 сторіччя балонні велосипеди були дуже популярними. Їх розробили для комфортного пересування дорогами поганої якості. Але у ті часи технології шин були розивнені погано, тому покришки були важкими та неповоротними. На відміну від них, Big Apple легкий та м'який.
У чому перевага велосипеда на балонних шинах у порівнянні з двопідвісом?
Німецький Кьольнський Спортивний Університет порівняв комфорт балонних велосипедів з двопідвісами. У ході експериментів виявилося, що поперекові хребці прискорюються на 25% повільніше, коли на велосипеді встановлено покришку Big Apple (60-622, 2 бара), ніж коли на тому ж самому велосипеді стоять звичайні шини. Амортизатори двопідвісу знижують прискорення хребців у порівнянні зі звичайними шинами на балонному велосипеді на 33%.
На відміну від двопідвіса, балонний велосипед суттєво дешевший, менше важить та вимагає менше сервісу. До того ж, амортизуючі здібності широких покришок забезпечують чудовий зворотній зв'язок, який у повсякденному житті має більше значення, ніж властивості довгоходної підвіски. На тестовій бруківці Big Apple знижує рівень вібрацій на кермі до 36%, тоді як дві протестовані амортизаційні вилки ледве відповіли на високочастотні вібрації взагалі.
Звичайно, балонні покришки можна комбінувати з будь-якими амортизаційними системами. Високотехнологічна система підвіски підвищить рівень комфорту, адже певні ефекти амортизації будуть доповнювати одне одного.
Для чого потрібен велосипед на балонних покришках?
Балонні велосипеди створені для того, щоб зробити щоденне пересування на велосипеді комфортним. На велодоріжках поганої якості та на грубій бруківці принцип амортизації від покришки працює краще, ніж звичайна механічна амортизація.
Якщо вам вистачає комфорту звичайних шин, балонний велосипед не знадобиться. Особливо амбіційні велосипедисти не обов'язково будуть задоволені ними. Шосейники, наприклад, їздять на дуже вузьких шинах, оскільки вони мало важать та дозволяють швидко прискорюватися. Однак, при помірному русі на швидкості близько 20 км/год, широкі покришки котять краще та комфортніше.
Амплітуда амортизування покришки обмежена. Балонні велосипеди не можуть повноцінно замінити двопідвіс там, де він дійсно потрібен.
Чи можу я встановити балонні покришки на звичайний велосипед?
Взагалі, це можливо. Однак, більшість сучасних туристичних велосипедів та сітібайків не мають достатньо місця, щоб вмістити балонну покришку. Будь ласка, перевірте наступні аспекти, якщо хочете зробити балонник зі свого велосипеда.
Фізичні розміри. У вилки та рами повинно бути достатньо місця для встановлення балонної покришки. Точні виміри наших екстра-широких покришок представлені у розділі "Розміри покришок". На відміну від ширини, висота покришки грає вирішальну роль у більшості випадків.
Висота каретки. У порівнянні з 37-мм покришкою, 60-мм шина підніме висоту велосипеда на 2 сантиметри. Для заниження стендоверу необхідно, щоб каретковий вузол розташовувався нижче. Увага: на велосипеди з низькими каретками не слід встановлювати вузькі шини, адже є ризик торкання педалями поверхні у повороті, що небезпечно.
Кліренс для ніг. Ступні під час обертання педалей не повинні торкатися переднього колеса. Цього важко досягти на велосипедах з великими 28-дюймовими колесами у маленьких ростовках. Широкі покришки збільшують зовнішній діаметр колеса. Тому для низьких та середніх на зріст велосипедистів простіше розробити балонний велосипед на 26- та 27.5-дюймових колесах.
Особливості геометрії. Не встановлюйте ригідну вилку у раму, що розрахована на використання з амортизатором. Ригідна вилка коротша, а це може викликати досить неприємні зміни у характері керування.
Крила. Крила не повинні чіпляти покришки. Спеціально для моделі Big Apple (60 мм) SKS пропонує супер-широкі крила P65.
Гальма. Якщо у вас обідні гальма, переконайтеся, що покришки не чіпляють за них. У деяких моделей V-брейків бувають недостатньо довгі важелі.